Vi utfører sjelden produkttesting selv. I stedet baserer vi oss på en metode kalt «meta-anmeldelser», der vi samler eksterne tester, kundevurderinger, produktdetaljer og priser fra forskjellige kilder gjennom omfattende datainnsamling og forskning. Dette gir forbrukerne et solid fundament for å ta informerte kjøpsbeslutninger.
Produktene vi vurderer er hovedsakelig fra nettbutikker i vårt annonseringsnettverk, men vi inkluderer også produkter utenfor dette nettverket. Vårt innholds- og forskningsteam velger produktene vi vurderer på våre nettsider. Vi bruker følgende parametere for å identifisere de beste produktene på markedet:
- Kundevurderinger av produktet (f.eks. data fra Google eller Amazon)
- Produkttester fra eksperter og forbrukermagasiner
- Sammenligning av produktdetaljer og funksjoner
- Tilbud, service og omdømme fra forhandleren (f.eks. Trustpilot)
- Kundedata: Vår interne statistikk over produktets popularitet (f.eks. klikkfrekvenser)
- Pris: Vi vurderer alle de ovennevnte faktorene i forhold til pris og eventuelle tilbud
Vi prøver å holde produktutvalget objektivt og datadrevet, men det vil alltid være en viss grad av subjektivitet. Dette er spesielt tydelig i produktkategorier som mote eller møbler, hvor det estetiske/emosjonelle uttrykket spiller en rolle.
Vi oppdaterer kontinuerlig vurderingene på produktene og gjør vårt beste for å holde oss oppdatert. Vi tar også gjerne imot tips gjennom vårt kontaktskjema.
Bruk av tester
Når vi vurderer hvilke produkter som skal inkluderes i artikkelen og hvilke som skal fremheves, samler vi inn vurderinger fra andre tester og eksperter på området:
- Offisielle forbrukerråd som forbrukerrådet.no
- Offisielle tester fra store medier som Tek.no, VG.no, Nettavisen.no osv.
- Andres erfaringer som vi finner på diverse forumer som Reddit.com, Kvinneguiden.no osv.
- YouTubere som tester og anmelder produkter innenfor det aktuelle emnet.
Vi skiller mellom vurderinger, for eksempel fra upartiske institusjoner, som for oss har større vekt enn for eksempel en YouTube-anmelder. Nesten alle våre artikler har beskrivelse av og referanser til kildene og testene vi har brukt i vår analyse.
Bruk av kundeanmeldelser
Kundeanmeldelser spiller også en avgjørende rolle i vårt utvalg av produkter. Vi mener at kundens tester i den virkelige verden gir mye informasjon om produktkvaliteten, noe som er essensielt for vår analyse.
Vårt forskningsteam samler inn kundeanmeldelser på tvers av plattformer, og det er derfor de alle kommer fra en tredjepart. For å minimere risikoen for falske anmeldelser bruker vi primært anerkjente e-handelsplattformer i tillegg til større etablerte nettbutikker (f.eks. Coop, Elkjøp, Power, Whiteaway, etc.).
Bruk og sammenligning av produktdata og spesifikasjoner
En annen viktig del i vurderingen av produktutvalget er selvsagt produktets egenskaper og spesifikasjoner. I vår analyse av hvor mye vi tror forbrukeren får for pengene og hvem produktet passer for, tar vi naturligvis med produktets spesifikasjoner.
Reservasjon
Vi forbeholder oss retten til skrivefeil og feilinformasjon knyttet til produktene og tjenestene vi fremhever på våre sider. Selv om vi bruker enormt mye tid på research og kvalitetssikring, kan det oppstå feil i artiklene våre, og vi anbefaler alltid at du som leser/kunde sjekker produktinformasjon med forhandler eller leverandør av produktet.
Om oss
Hårfjerning.no er et annonsefinansiert sammenligningsmagasin på nett som har som mål å hjelpe våre lesere med å finne riktig produkt til riktig pris ved hjelp av inspirasjon og veiledning i verdiskapende og sponsede artikler. Julie er en fiktiv person som fremstår som et pseudonym for Mats Rossing.
Vi er annonsefinansiert ettersom vi anvender annonselenker når vi henviser til hvor man kan kjøpe produktene vi undersøker og skriver om. Dette skjer enten gjennom affiliate-lenker (annonselenker der vi får betalt per henviste betalende kunde).
Vi ønsker å være åpne om forretningsmodellen vår, da den er grunnlaget for at vi kan fortsette å tilby gratis innhold til leserne våre. Våre annonsepartnerskap kan for eksempel gi en annonsør mulighet til å få en sponset artikkel om et produkt. Partnerskapet kan også påvirke rekkefølgen, dvs. hvor i en artikkel et produkt presenteres. Det er imidlertid viktig å understreke at det ikke har noen redaksjonell innflytelse på hvordan research-teamet vårt vurderer eller rangerer produktet.